marți, 1 decembrie 2015

TEMELE PENTRU ACASA SUNT UN CHIN? ACESTE MICI SCHMIBARI IN PROGRAMUL COPILULUI FAC MINUNI!




Temele pe acasa, un chin? Aceste mici schimbari in programul copilului fac minuni!

Copilul tau nu vrea sa-si faca temele, iar cand se apuca de ele, se misca foarte greu si ineficient? Foarte multi parinti se confrunta cu aceasta problema, iar de la raspandirea pe scara larga a calculatoarelor, tabletelor si smartphone-urilor, pregatirea temelor pe acasa a devenit o misiune si mai dificila.
Problema sistemului actual de invatamant este ca pune accent nu pe dobandirea cunostintelor, ci pe notele primite. Un asemenea sistem este foarte potrivit cand vrei sa educi soldati sau angajati ascultatori, insa nu-i ajuta deloc pe copiii care vor sa fie independenti, liberi si creativi.
Totusi, atunci cand copilul isi doreste intr-adevar sa invete, sa afle lucruri noi (si stim ca toti copiii sunt foarte curiosi), trebuie sa-i ajutam si sa le facilitam dobandirea noilor cunostinte. Daca nu facem acest lucru, vine si penalizarea sub forma notelor proaste. Asadar, si noi, parintii, si copilul, ne putem adapta la sistemul de invatamant pastrand in acelasi timp vie curiozitatea si ajutandu-l pe copil sa invete cat mai eficient.
Iti prezentam astazi o solutie elaborata de psihologul si consultantul de afaceri rus Elena Shugalei, directorul Centrului International de Psihotehnologii Moderne din Sankt-Petersburg si autoarea unor programe eficiente de dezvoltare a intelectului uman. Strategia Elenei Shugalei a rezultat dintr-o colaborare cu Institutul Creierului Uman din Rusia, astfel incat se bazeaza pe adaptarea procesului de invatare la ritmul de functionare a creierului.
Exista cateva legitati de functionare a creierului uman:
Primul ciclu. O data la fiecare 20 minute, se schimba zona de activitate a scoartei cerebrale. Acest lucru se observa cu usurinta la tomograf, vazandu-se cum legaturile neuronale se misca pe scoarta cerebrala pana se muta intr-o alta zona. Acest proces explica motivul pentru care anumite informatii se retin usor si se uita greu, in timp ce altele sunt uitate foarte repede. De exemplu, cand copilul isi pregateste temele pe acasa, dupa 20 de minute de lucru, materia trebuie revazuta si recapitulata.


Al doilea ciclu. Daca materia nu este intarita in urmatoarele 24 de ore dupa invatare, 50% din informatie se sterge, fiind mutata in memoria latenta. In urmatoarele 24 de ore se sterg 50% din informatia care a mai ramas. Si asa mai departe, astfel incat, in lipsa repetitiei, peste o saptamana in memorie mai exista cel mult 3-7% din informatia invatata. Iar la scoala de multe ori trece exact o saptamana intre o ora si ora urmatoare ale unei materii. De aceea, copilul isi mai aminteste foarte putin din ce a invatat acum o saptamana.
De aici rezulta o regula de baza: copilul trebuie sa-si pregateasca nu temele pe acasa pe care le are de facut pentru ziua urmatoare, ci temele pe acasa pe care le-a primit in ziua respectiva. Practica psihologului citat a aratat ca aceasta mica si simpla schimbare a fost suficienta pentru ca un copil mediocru sa ajunga sa ia numai note de 9 si 10. Imagineaza-ti ce se intampla: copilul isi pregateste temele pe care le-a studiat in cursul zilei de astazi. El are proaspata in memoria vocea profesorului, tot ce a fost scris pe tabla, dar si propriile ganduri si interpretari. Daca vorbim de matematica, cel mic tine minte si cum a gandit ca sa rezolve exercitiul, ce reactie a avut in fata rezultatului. Iar daca este vorba despre o compunere sau despre un referat, el are foarte clara in minte tema la care deja a inceput sa se gandeasca din clasa. Incepe sa scrie si are timp pentru alte precizari si adaugiri in ciclul al treilea.
Citeste, pe urmatoarea pagina a articolului, ce se intampla in al treilea ciclu de functionare a creierului, la cat timp trebuie sa ia copilul pauza si cele 4 recomandari pentru parintii care vor sa-si ajute copiii sa invete mai bine si mai usor.
Ciclul al treilea are loc in primele 2-2,5 zile dupa ce a invatat materia. Este perioada in care informatia se restructureaza. Daca ai scris vreodata un raport, un referat, o compunere sau un articol, stii ca, dupa 2 zile dupa ce ai scris materialul, incepi sa-l vezi si sa-l intelegi diferit, iar uneori ai senzatia ca ar fi nevoie de o alta abordare. Practic, ajungi la un nivel nou de intelegere fara sa fie nevoie sa faci nimic. Este suficient sa te gandesti la tema respectiva timp de 20-40 minute pe zi.
In afara de cele 3 cicluri enumerate mai sus, ia in considerare si ritmul functionarii creierului. Ritmul intern al creierului este ca, la fiecare 1,5 ore, se face schimb intre lucrul emisferelor creierului, cea dreapta si cea stanga. De obicei, dupa o ora si jumatate de lucru intelectual, simti nevoia sa iei o pauza, sa te misti, sa te dezmortesti, sa bei apa etc., ceea ce inseamna ca a intrat in joc emisfera dreapta. Iar daca, dupa o ora si jumatate de lucru, intervine o pauza si o nevoie speciala de a sti cauze si explicatii, inseamna ca emisfera stanga isi cere dreptul.
Asadar, este suficient sa tii cont de acest ritm de functionare si sa-i permiti copilului sa faca miscare, sa se deconecteze, sa manance ceva gustos.
CONCLUZII:
   La fiecare 20 minute, trebuie recapitulata informatia cu care a lucrat copilul.
    Pauza de relaxare si de gustare se ia la fiecare 1,5 ore.
    Se pregatesc temele date astazi la scoala.
    Inainte de culcare, se trece in revista materia, pentru a o intari in timpul somnului

Niciun comentariu: