Temele pe acasa, un chin? Aceste mici
schimbari in programul copilului fac minuni!
Copilul tau
nu vrea sa-si faca temele, iar cand se apuca de ele, se misca foarte greu si
ineficient? Foarte multi parinti se confrunta cu aceasta problema, iar de la raspandirea
pe scara larga a calculatoarelor, tabletelor si smartphone-urilor, pregatirea
temelor pe acasa a devenit o misiune si mai dificila.
Problema
sistemului actual de invatamant este ca pune accent nu pe dobandirea
cunostintelor, ci pe notele primite. Un asemenea sistem este foarte potrivit
cand vrei sa educi soldati sau angajati ascultatori, insa nu-i ajuta deloc pe
copiii care vor sa fie independenti, liberi si creativi.
Totusi,
atunci cand copilul isi doreste intr-adevar sa invete, sa afle lucruri noi (si
stim ca toti copiii sunt foarte curiosi), trebuie sa-i ajutam si sa le
facilitam dobandirea noilor cunostinte. Daca nu facem acest lucru, vine si
penalizarea sub forma notelor proaste. Asadar, si noi, parintii, si copilul, ne
putem adapta la sistemul de invatamant pastrand in acelasi timp vie
curiozitatea si ajutandu-l pe copil sa invete cat mai eficient.
Iti
prezentam astazi o solutie elaborata de psihologul si consultantul de afaceri
rus Elena Shugalei, directorul Centrului International de Psihotehnologii
Moderne din Sankt-Petersburg si autoarea unor programe eficiente de dezvoltare
a intelectului uman. Strategia Elenei Shugalei a rezultat dintr-o colaborare cu
Institutul Creierului Uman din Rusia, astfel incat se bazeaza pe adaptarea
procesului de invatare la ritmul de functionare a creierului.
Exista
cateva legitati de functionare a creierului uman:
Primul
ciclu. O data la fiecare 20 minute, se schimba zona de activitate a scoartei
cerebrale. Acest lucru se observa cu usurinta la tomograf, vazandu-se cum
legaturile neuronale se misca pe scoarta cerebrala pana se muta intr-o alta
zona. Acest proces explica motivul pentru care anumite informatii se retin usor
si se uita greu, in timp ce altele sunt uitate foarte repede. De exemplu, cand
copilul isi pregateste temele pe acasa, dupa 20 de minute de lucru, materia
trebuie revazuta si recapitulata.
Al doilea
ciclu. Daca materia nu este intarita in urmatoarele 24 de ore dupa invatare,
50% din informatie se sterge, fiind mutata in memoria latenta. In urmatoarele
24 de ore se sterg 50% din informatia care a mai ramas. Si asa mai departe,
astfel incat, in lipsa repetitiei, peste o saptamana in memorie mai exista cel
mult 3-7% din informatia invatata. Iar la scoala de multe ori trece exact o
saptamana intre o ora si ora urmatoare ale unei materii. De aceea, copilul isi
mai aminteste foarte putin din ce a invatat acum o saptamana.
De aici
rezulta o regula de baza: copilul trebuie sa-si pregateasca nu temele pe acasa
pe care le are de facut pentru ziua urmatoare, ci temele pe acasa pe care le-a
primit in ziua respectiva. Practica psihologului citat a aratat ca aceasta mica
si simpla schimbare a fost suficienta pentru ca un copil mediocru sa ajunga sa
ia numai note de 9 si 10. Imagineaza-ti ce se intampla: copilul isi pregateste
temele pe care le-a studiat in cursul zilei de astazi. El are proaspata in
memoria vocea profesorului, tot ce a fost scris pe tabla, dar si propriile
ganduri si interpretari. Daca vorbim de matematica, cel mic tine minte si cum a
gandit ca sa rezolve exercitiul, ce reactie a avut in fata rezultatului. Iar
daca este vorba despre o compunere sau despre un referat, el are foarte clara
in minte tema la care deja a inceput sa se gandeasca din clasa. Incepe sa scrie
si are timp pentru alte precizari si adaugiri in ciclul al treilea.
Citeste, pe
urmatoarea pagina a articolului, ce se intampla in al treilea ciclu de
functionare a creierului, la cat timp trebuie sa ia copilul pauza si cele 4
recomandari pentru parintii care vor sa-si ajute copiii sa invete mai bine si
mai usor.
Ciclul al
treilea are loc in primele 2-2,5 zile dupa ce a invatat materia. Este perioada
in care informatia se restructureaza. Daca ai scris vreodata un raport, un
referat, o compunere sau un articol, stii ca, dupa 2 zile dupa ce ai scris
materialul, incepi sa-l vezi si sa-l intelegi diferit, iar uneori ai senzatia
ca ar fi nevoie de o alta abordare. Practic, ajungi la un nivel nou de
intelegere fara sa fie nevoie sa faci nimic. Este suficient sa te gandesti la
tema respectiva timp de 20-40 minute pe zi.
In afara de
cele 3 cicluri enumerate mai sus, ia in considerare si ritmul functionarii
creierului. Ritmul intern al creierului este ca, la fiecare 1,5 ore, se face
schimb intre lucrul emisferelor creierului, cea dreapta si cea stanga. De
obicei, dupa o ora si jumatate de lucru intelectual, simti nevoia sa iei o
pauza, sa te misti, sa te dezmortesti, sa bei apa etc., ceea ce inseamna ca a
intrat in joc emisfera dreapta. Iar daca, dupa o ora si jumatate de lucru,
intervine o pauza si o nevoie speciala de a sti cauze si explicatii, inseamna
ca emisfera stanga isi cere dreptul.
Asadar, este
suficient sa tii cont de acest ritm de functionare si sa-i permiti copilului sa
faca miscare, sa se deconecteze, sa manance ceva gustos.
CONCLUZII:
La fiecare 20 minute, trebuie recapitulata
informatia cu care a lucrat copilul.
Pauza de relaxare si de gustare se ia la
fiecare 1,5 ore.
Se pregatesc temele date astazi la scoala.
Inainte de culcare, se trece in revista materia, pentru a o intari in
timpul somnului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu